Kunsten som Livskraft
Jeg lever og ånder for den moderne kunst. Den er en del af mig, ligesom jeg er en del af den – hver eneste dag. Når jeg står i naturen, kan jeg mærke en dyb følelse af frihed og samhørighed. Naturens lys, farver og former fylder mig op med en overvældende glæde, der ofte bringer et smil på mine læber – og nogle gange endda tårer i øjnene. Det er som om, naturen spejler en del af min egen sjæl, og den følelse er tæt på lykke. Denne forbindelse mellem mig og verden omkring mig er en uendelig inspirationskilde til min kunst – fra lærredet til scenen.

Skabelsens frihed på scenen
Som scenograf er det følelsen af uendelige muligheder, der virkelig vækker min arbejdsglæde. Teatret er en legeplads uden grænser, hvor alt kan ske, og hvor hver skør og vanvittig idé kan føre til noget storslået. Vejen til det endelige resultat går ofte gennem de mest skøre og uventede tanker, og det er denne frihed, der gør skabelsesprocessen så forfriskende.
At kombinere tosserier med praktisk fornuft, og at se det hele lande som en helhed – en dekoration, der understøtter forestillingen – er en utrolig tilfredsstillelse. At skabe det miljø, som en forestilling bogstaveligt talt står på, føles som magi. Uanset om det er en stor scene med høje træer på hjul eller et lille bymiljø med miniaturehuse, er det selve håndværket, der får min kærlighed til scenografi til at blomstre.


Det kreative samarbejde
En stor del af min glæde ved scenografi kommer fra samarbejdet med andre. Det er afgørende for mig at arbejde tæt sammen med instruktører, sceneteknikere og skuespillere for at sikre, at visionen for forestillingen bliver realiseret. Samarbejde er grundlaget for enhver succesfuld produktion. Det er igennem dialog og forståelse, at vi sammen skaber noget, der rækker ud over den enkelte kunstner – det er fællesskabet, der får kunsten til at leve.
Der er en særlig magi i at skabe sammen. At finde balancen mellem kreativitet og samarbejde er en spændende rejse. Det er ikke altid let at nå frem til det endelige resultat, men når det lykkes, føles det som en form for fælles triumf – en fælles vision, der er blevet til virkelighed gennem alles indsats.


Kostumernes magi og samarbejdets kraft



Når jeg arbejder som kostumier, træder jeg ind i en kreativ proces, hvor jeg lag for lag skaber karaktererne gennem deres tøj. Hver eneste detalje i et kostume fortæller noget om karakteren, og den proces kræver tæt samarbejde med både instruktør og skuespillere. At lytte til deres idéer og perspektiver er afgørende for at finde frem til det helt rigtige udtryk for hver rolle.
Det er ikke kun idéarbejdet og produktionen af kostumerne, der er fascinerende, men også den menneskelige dimension i samarbejdet. Sammen arbejder vi på at forstå og forme karakteren, og det er her, kunsten virkelig får liv. Skuespillernes indtryk af deres karakterer former det visuelle udtryk, og omvendt hjælper kostumerne skuespillerne med at dykke dybere ind i deres roller.
Der er intet som øjeblikket, hvor en skuespiller prøver sit kostume for første gang og pludselig føler sig som karakteren. Deres øjne lyser op, og det er tydeligt, at de i det øjeblik indfanger essensen af den rolle, de skal spille. Det er et øjeblik fyldt med magi og lys, og det viser, hvor vigtigt samarbejde og tillid er i skabelsesprocessen.
Den dybe forbindelse til mennesker
For mig handler det ikke bare om at skabe tøj eller kulisser – det handler om at forstå mennesker. Jeg kan ikke undgå at drage paralleller mellem mit arbejde som kostumier og som portrætmaler. I begge discipliner er det min opgave at fange essensen af en person gennem små detaljer. Jeg husker tydeligt, hvordan jeg engang malede et portræt af en ung pige til hendes konfirmation. På billedet var hendes fod i en lidt forkert vinkel – men forældrene bad mig lade det være, fordi det var præcis sådan, hun var på det tidspunkt. Den lille detalje fortalte mig så meget om pigen, og den indsigt føltes som en gave.
Dette er kernen af, hvad jeg elsker ved arbejdet med mennesker: At skabe noget, der rører andre, og at forstå og formidle, hvem de er. Det samme gælder i teatret, hvor samarbejde er centralt for at skabe autentiske, levende karakterer. Jo bedre jeg forstår skuespillerne og deres visioner, jo bedre kan vi sammen skabe noget, der har en dyb og ægte resonans.

Instruktørens rolle som billedskaber
Som instruktør ser jeg det som min opgave at skabe levende billeder på scenen. Ligesom et maleri kan vække en hel historie til live i dit indre, sådan arbejder jeg med at skabe scenebilleder, der bevæger sig og fortæller historier. Det er en helt særlig oplevelse, når det billede, jeg har haft i mit hoved fra starten, endelig bliver en realitet på scenen. Det er en næsten overvældende følelse at se skuespillerne indfange det udtryk, der først var en tanke – et øjeblik, hvor kunst og virkelighed smelter sammen.
Instruktørens arbejde er dybt afhængigt af samarbejdet med skuespillerne og resten af holdet. Det er altafgørende, at hele ensemblet – fra hovedrollerne til statisterne – forstår og formår at udtrykke de idéer og følelser, der ligger til grund for forestillingen. Det kræver tid, tillid og gensidig respekt at opnå denne enhed, men når det sker, er det en magisk oplevelse. Vi arbejder som en helhed mod et fælles mål, og det øjeblik, hvor alt falder på plads, er intet mindre end en triumf.


Manuskript-forfatterens eventyrverden
Min passion for at skrive opstod i forbindelse med juleforestillinger for børn. Der er noget helt magisk ved at skrive til børns ubegrænsede fantasi, hvor nisser, julemanden og andre væsner kan få liv i et juleeventyr. Det er en legeplads for ordspil og fantasifulde idéer, hvor humoren kan blomstre. At skrive manuskripter til børn er som at skabe en ny verden – og det er en verden fuld af glæde, varme og magi.
At skabe disse forestillinger er også en samarbejdsproces, hvor både skuespillere og instruktører bringer deres egne idéer og energi til stykket. Sammen former vi en historie, der kan fortrylle og begejstre både børn og voksne. I den proces er det vigtigste element tillid – tilliden til, at vi som team kan bringe historien til live og formidle dens magi på scenen.



CV
Scenograf:
Skeby Dilettanternes Vinterforestillinger, Juleforestillinger og Friluftsforestilling
Otterup Friluftsspil (i dag Nordfynsspillene):
West Side Story
Landmandsliv
Sommer i Tyrol
Frøken Nitouche
My fair Lady
Oliver Twist
Vagabonderne på Bakkegården
Odense Musical Teater (Den Fynske Landsby)
West Side Story
Frøbjerg Festspil
De tre musketerer
The sound of music
Baronessen fra benzintanken
Matador
Den eneste Ene
Det Fri Ungdomsteater (i dag Stjernefrø)
Langt ude og inde i rummet
Kærlighed ved første hik
Troldmanden fra OZ
Shamran
Kostumier:
Nedergadeteatret / Odense
Frøbjerg Festspil / Vestfyn
Stine & Martin / Professionelle entertainere / København
Instruktør:
Skeby Dilettantforening: Vinterforestillinger, juleforestillinger samt Friluftsforestilling
Otterup Friluftsspil (i dag Nordfynsspillene):
Landmandsliv
Frøken Nitouche
Sommer i Tyrol
Oliver Twist
Vagabonderne på Bakkegården
My Fair Lady
Ronja Røverdatte
Det Fri Ungdomsteater (under Otterup Friluftsspil / i dag Stjernefrø)
Langt ude og inde i rummet
Kærlighed ved første hik
Troldmanden fra OZ
Shamran
Manuskriptforfatter:
Skeby Dilettantforenings Juleforestillinger:
Peter på nissesjov
Tilbage til juletiden
Hvor er julemanden?
Julles juleminder
Børnene i Nøddebo
Hvem tror på nisser
Julles juleknas
Jul i Nummerby
Juleknas i Nummerby
Monsterjul i Nummerby
Uddannelse:
Dameskrædder (Med særligt fokus på syning og tilskæring samt oplæring i tilretning og design ved Skrædderskolen)
Jeg har undervist i dameskrædderi på skrædderskolen
Kirkesanger (Løgumkloster Kirkemusikskole) (Har arbejdet som kirkesanger og sognemedhjælper)
BA i filosofi (SDU) (Skriver på et filosofisk projekt om mennesket)
Eksamineret i billedkunst på grunduddannelse
Kursus ved Scenetjenesten (Perspektiv og stoflig tegning / Syning af kostumer)
Kursus på Den Ny Kunstskole (Oliemaleri og Collage)
Føl hos kunstner Finn Frederiksen
Kursus i tilretning / Teko-Center Danmark / Tekstil- og Konfektions Center Danmark
Kursus i måltagning og Tilskæring / EUC SYD
Kursus i Anatomisk Tilskæring / Koncept udviklet af Preben Hartmann (‘Anatomic cutting’)
Kursus i babysalmesang ved Anne-Mette Riis / Konceptudvikler af Babysalmesang
Sangtimer hos Yvonne Schouenborg / Stemmeteoretiker på Syddansk Musikkonservatorium
Kreative opgaver:
Design og syning af klassisk dametøj samt gallakjoler
Design af humoristiske tryk til T-shirts og skjorter
Plakattegner
Vægmalerier i legerum i børnehaver
Modelbygger og kulisse-maler for Otterup Friluftsspil:
Mød mig på Cassiopeia
Frøken Nitouche
Annie get your gun
Midt om natten
Andet:
Udvikling af boder til julemarked i Løgumkloster
Underviser på aftenhold i syning af kostumer
Installationskunst over Juleevangeliet til Næsbyhoved Broby Kirkegård
Design og syning af Lucia-dragter til piger og drenge / Næsbyhoved Broby Kirke
Udvikler og igangsætter af Det Fri Ungdomsteater (i dag Stjernefrø)
Konsulent under igangsættelsen af Birkende Amatørteater
Administrerer CykelGalleriets Facebook-side
Udstillinger:
Kunstgården i Bogense
Syddansk Universitet
Anneksgården ved Næsbyhoved Broby Kirke
Næsby Sognegård
Muskler og led / Tværfaglig klinik i Odense
Krogsbølle Kunstforening
Otterup Geværfabrik
GALLERI Marieslund ved Søndersø
CykelGalleriet i Otterup
Det Lille Gallerihus i Klintebjerg